10 faktów i mitów o diecie w ciąży

W Internecie oraz od znajomych, mamy lub babci możesz usłyszeć wiele na temat żywienia w ciąży. Nie zawsze są to sprawdzone i rzetelne informacje, więc postanowiłam zgrupować kilka stwierdzeń o diecie ciężarnej, które kiedyś usłyszałam lub gdzieś wyczytałam oraz sprawdzić ich prawdziwość w rzetelnych źródłach, a następnie pogrupować je na fakty oraz mity:

 

✅ FAKT1 – w ciąży trzeba wyeliminować niektóre produkty

Oprócz oczywistych napojów alkoholowych oraz papierosów przyszła mama powinna unikać także niektórych pokarmów. Należą do nich słodycze, fast foody i słodzone napoje gazowane, ale również surowe ryby, surowe jajka, surowe mięso oraz sery pleśniowe. Powinnaś uważać też na miękkie sery dojrzewające na bazie mleka niepasteryzowanego, sery pleśniowe, feta, camembert, miody i niektóre gatunki ryb zawierające rtęć jak np. rekin, miecznik, marlin.
Nie powinnaś też przesadzać z wątróbką, orzeszkami ziemnymi, produktami wędzonymi i grillowanymi.

 

🚫 MIT1 – w ciąży nie możesz stosować diety wegetariańskiej

Nosząc pod sercem malucha musisz dostarczyć mu ogromną dawkę witamin i mikroelementów do prawidłowego rozwoju, jednak nie musisz jeść mięsa, aby sprostać temu wyzwaniu. Prawidłowo ułożona dieta wegetariańska zaspokoi zarówno Twoje jak i dziecka potrzeby w tym zakresie. Pamiętaj jednak, że osoby stosujące dietę wegetariańską szczególnie narażone są na niedobór żelaza, wapnia, witaminy B12, witaminy D, selenu, cynku, jodu i kwasów omega 3, dlatego ich menu powinno uwzględniać produkty będące ich dobrym źródłem. Najlepszym rozwiązaniem jest w tym przypadku ułożenie diety i planu suplementacji przez dietetyka.

 

✅ FAKT2 – w ciąży nie powinnaś suplementować niektórych witamin bez konsultacji z lekarzem

Dotyczy to w szczególności witaminy A i D, których normy w ciąży bardzo łatwo przekroczyć. Nadmierna suplementacja witaminy A w ciąży może spowodować wady rozwojowe płodu, a nadmiar witaminy D może prowadzić do deformacji płodu i chorób kości u Twojego malucha. Dlatego jeśli chcesz przyjmować te witaminy powinnaś skonsultować to z lekarzem, który uwzględniając Twoją dietę oszacuje ich poziom i zleci lub odradzi dodatkową suplementację.

 

🚫 MIT2 – w ciąży powinnaś ograniczyć nabiał, aby nie doprowadzić do alergii u dziecka

Nie ma jednoznacznych dowodów na to, aby powiązać ilość spożywanego przez ciężarną nabiału z prawdopodobieństwem występowania u jej dziecka alergii. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przyszła mama sama cierpi na alergię na biało mleka krowiego. W takim przypadku dietę eliminacyjną powinien przeprowadzić wykwalifikowany dietetyk. Mleko i jego przetwory są cennym źródłem wapnia i witaminy D, które są Ci potrzebne, aby dziecko zdrowo się rozwijało.

 

✅ FAKT3 – w ciąży powinnaś kontrolować przyrost masy ciała

W ciąży nabiera się dodatkowych kilogramów – trudno, aby było inaczej. Wraz z rozwojem maleństwa nie tylko będziesz nosiła dodatkowe kilogramy w postaci jego ciała, ale również dodatkowo obciążą Cię wody płodowe i łożysko. Nie powinnaś się zatem nadmiernie przejmować wraz z każdym przybywającym kilogramem. Nie znaczy to jednak, abyś mogła zignorować całkowicie kontrolę sytuacji na wadze. Nadmierny przyrost masy ciała może mieć swoje negatywne konsekwencje jak np. ból kręgosłupa, cukrzyca, hemoroidy czy żylaki. Dlatego to, że jesteś w ciąży nie powinno być wymówką dla zjedzenia dodatkowego batonika – przeciwnie, właśnie teraz powinnaś szczególnie zwrócić uwagę na to co i ile jesz.

 

🚫 MIT3 – w ciąży nie możesz pić kawy

Mit powielany na wielu forach internetowych przez osoby, które wierzą, że kawa ma szkodliwe skutki. Prawdą jest, że nie powinnaś pić bardzo mocnej czarnej kawy, ponieważ wypłukuje ona m.in. wapń. Nie ma jednak naukowych dowodów na to, aby filiżanka delikatnej kawy mogła w jakiś sposób zaszkodzić Twojemu dziecku. Wręcz niektóre ciężarne twierdzą, że kawa pomaga opanować im poranne nudności.

 

✅ FAKT4 – w ciąży niezbędne jest przyjmowanie kwasu foliowego

Jeśli to możliwe, bo planujesz ciążę z wyprzedzeniem, to powinnaś zaopatrzyć się w kwas foliowy już przed planowanym poczęciem. Specjaliści zalecają, aby go suplementować już 3 miesiące przed ciążą, aby skutecznie uzupełnić niedobory. Jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego Twojego dziecka, dlatego jeśli ciąża jest dla Ciebie niespodzianką powinnaś niezwłocznie udać się do apteki i zacząć go zażywać. Jest to bardzo trudne, aby zapewnić dziecku właściwy poziom kwasu foliowego przy pomocy samej diety, dlatego jest to tak ważne, aby uzupełniać jego niedobory w pierwszych tygodniach ciąży przy pomocy tabletek.

 

🚫 MIT4 – w ciąży przy odpowiedniej suplementacji nie trzeba przywiązywać wagi do diety

Żaden suplement diety nie jest w stanie zastąpić nam racjonalnego zdrowego odżywiania. To właśnie jedzenie wpłynie na Twoje samopoczucie, rozwój dziecka i przebieg ciąży. Kategorycznie nie należy zamieniać zdrowego posiłku na suplementy. Są one oczywiście niezbędne do prawidłowego rozwoju, ale podstawą dla Ciebie powinny być mikroelementy i witaminy z posiłków.

 

✅ FAKT5 – w ciąży możesz mieć wpływ na przyszłe nawyki i preferencje żywieniowe Twojego malucha

W drugim trymestrze ciąży Twoje dziecko zaczyna połykać wody płodowe, do których przenikają częściowo smaki produktów, które spożywasz. Już w tym okresie więc kształtują się preferencje smakowe malucha. Powinnaś zatem unikać mocno przetworzonej żywności, słodyczy i słonych przekąsek, a skupić się na owocach, warzywach i zdrowych produktach, aby Twoje dziecko miało szansę ich posmakować i polubić już w Twoim łonie.

 

🚫 MIT5 – w ciąży lampka wina od czasu do czasu nie zaszkodzi

Picie jakiegokolwiek alkoholu w ciąży może spowodować nieodwracalne zmiany i wady płodu. Nie ma znaczenia to, że wypijesz tylko jedną lampkę wina od czasu do czasu – nawet taka ilość wpływa na Twoje dziecko i może być przyczyną chorób, opóźnienia umysłowego, zaburzeń rozwoju i zachowania. Alkohol, który pijesz przenika do krwi Twojego dziecka. Nie ustalono bezpiecznej normy, która nie wpłynie na pewno na Twojego malucha, dlatego w ciągu tych kilku miesięcy daruj sobie napoje procentowe.

 

 

No i teraz bonus z kategorii zabobonów ciążowych:

Zachcianki na słodkie oznaczają, że będziesz miała córeczkę, a na słone – synka. Czy komuś z Was się to sprawdziło? Napiszcie w komentarzach! 😊

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *